A világban való térbeli, időbeli eligazodáshoz szükséges készségek kialakítása és fejlesztése gyermekkorban történik meg. Minél személyre szabottabb a környezet, amelyben nevelkedik a gyermek, annál jobban tud fejlődni, majd később tervezni, tájékozódni. Ezt szem előtt tartva használjuk a tanítás során a TEACCH módszert, amely speciálisan az autizmussal élő gyermekek oktatására kialakított program. Ennek segítségével, valamint az egyéni szenzoros és percepciós sajátosságokat figyelembe véve alakítjuk ki azt a strukturált iskolai környezetet, vizuális megsegítéseket, amelyek a gyermekek idői és téri orientálódását segítik.
A mindennapi élet társas interakciói, ingergazdag környezete kihívást jelentenek az autizmussal élő személyek számára, különösképpen gyermekkorban, ezért a munkánk során kiemelt figyelmet szentelünk a társas készségek fejlesztésének. Ehhez az egyik legjobb módszert, a Babzsák Fejlesztő Programot használjuk. Strukturált, kiscsoportos helyzetekben zajlik a gyermekek szociális és kommunikációs képességeinek kialakítása, gyakorlása. Ennek segítségével a gyermekek megtanulják elfogadni a társas helyzeteket, az adaptív részvételi lehetőségeket a szóbeli kommunikáció terén, valamint képessé válnak az egymásra való odafigyelésre, viselkedési szabályok betartására. A program során motiváljuk a gyermekeket a feladatok elvégzésére, ezáltal érzelmileg is bevonódnak a folyamatba, mely elősegíti a mélyebb bevésődést.
Minden gyermek fejlesztésének alapja a mozgás, ezért a mindennapos testnevelés részeként ez előtérbe is kerül. Az alsóbb évfolyamokon a mozgásfejlesztést a TSMT (Tervezett Szenzomotoros Tréning) programmal valósítjuk meg. A TSMT-módszer segítségével, a mozgás által fejlődik a gyermekek idegrendszere, figyelmi, megértési, utánzási képessége, memóriája, szervező-tervező készsége és természetesen az izomzata, állóképessége koordinációja is. Jól megalapozza azokat a készségeket, képességeket, amelyre később a testnevelés órákon (és más tanórákon) is építeni tudunk. Számunkra a legfontosabb, hogy élményszerű, játékos és öröm legyen a mozgás, így a foglalkozások során erre törekszünk.
Iskolánkba járó felsőbb évfolyamos gyermekeknek lehetőségük van intézményi keretek között szervezett úszásoktatáson részt venni. Képzett, tapasztalt úszás oktató heti rendszerességgel foglalkozik a gyermekekkel kiscsoportos keretek között. Az úszás a kondicionális és koordinációs képességek fejlesztése mellet a kognitív képességek fejlődését is támogatja. Továbbá az önkiszolgálási tevékenységgel (öltözködés, tisztálkodás, tárgyak kezelése, környezet megóvása, közlekedés) a gyermekek önállósága, önbizalma is fejlődik.
A zene szeretete megmutatkozik a mindennapokban, mind a tanórákon, mind a szabadidő eltöltése során. Szenzoros sajátosságoktól függően minden gyermek érdeklődik a különböző hangok, hangsúlyok, hangmagasságok, hangszínek iránt. A zeneterápia során változatos és játékos zenei feladatokkal ismerteti meg oktatónk a hangokkal a résztvevő gyermekeket. Az énekléssel együtt hangszerek is megjelennek a foglalkozáson, melyeket a gyermekek is használatba vesznek. A zenei képességek (ritmus, auditív készségek) mellett a szociális és kommunikációs képességek is fejlődnek a közös éneklések, ritmusgyakorlatok által.
Címünk: 1095 Budapest, Thaly Kálmán utca 17/a.
Telefon: 06-1-219-0344
E-mail: thaly.komplex@gmail.com